30 maja 2023

Toyota Yaris z mocniejszym napędem hybrydowym, lepszymi multimediami i systemami bezpieczeństwa

Toyota Yaris zostaje wyposażona w najnowszy napęd hybrydowy o mocy 130 KM, który dostępny będzie w wersjach GR SPORT i Premiere Edition. Dodatkowo auto zyskuje ulepszone systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, a także większe ekrany systemu Toyota Smart Connect, cyfrowy kluczyk oraz zmodyfikowane zegary cyfrowe.

Yaris należy do najważniejszych modeli Toyoty, czego potwierdzeniem jest fakt, iż w 2023 roku globalna sprzedaż wszystkich generacji auta przekroczyła 10 milionów egzemplarzy. Na tak wielką renomę modelu wpływa jego innowacyjnoś

, niezawodność oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa, stanowiąc solidny punkt odniesienia w segmencie B. Do rodziny Yarisa, przy okazji obecnej, czwartej już generacji, dołączył miejski crossover Yaris Cross oraz hot hatch GR Yaris stworzony na bazie doświadczeń rajdowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing.

Yaris jako pierwszy model w klasie aut miejskich był wyposażony w napęd hybrydowy. Aktualnie Toyota prezentuje w Yarisie nową hybrydę o większej mocy i znacznie lepszej dynamice, łączącej elementy napędu piątej generacji z obecnym układem. Dodatkowo auto może pochwalić się ulepszonymi systemami bezpieczeństwa Toyota T-Mate, w tym najnowszą generacją Toyota Safety Sense. Yaris Hybrid to także miejsce debiutu nowych zegarów cyfrowych, systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z większymi ekranami oraz cyfrowego kluczyka. Początek rezerwacji online nowej Toyoty Yaris ma nastąpić w lipcu.

Większa moc hybrydy

Toyota Yaris Hybrid otrzymuje nowy napęd hybrydowy o większej mocy, dając jeszcze lepsze wrażenia z jazdy. Od tej chwili klienci będą mogli wybierać odpowiednią dla siebie wersję napędu przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa i emisji CO2.

Kiedy debiutował napęd hybrydowy z trzycylindrowym silnikiem 1.5, jego największymi atutami były oszczędność, niskoemisyjność, a także możliwość pokonywania stosunkowo dużych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym. Zastosowanie w napędzie przekładni hybrydowej piątej generacji wpływa na zwiększenie jego mocy przy wyższym momencie obrotowym, co skutkuje doskonałymi wrażeniami z jazdy. Dodatkowe ulepszenia oprogramowania układu sterowania mocą (PCU) przyczyniły się także do wzrostu mocy o 12% z 116 KM/85 kW do 130 KM/96 kW oraz wzrostu momentu obrotowego o 30% z 141 Nm do 185 Nm.

Powyższe zmiany dają nie tylko szybsze o pół sekundy przyspieszanie od 0 do 100 km/h (9,2 s) oraz krótszy czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (7,5 s), ale też lepszą elastyczność auta w trakcie wyprzedzania. Zmiany mają ponadto znaczący wpływ na emisje CO2, które z wynikiem 96-116 g/km nadal dają Yarisowi pozycję lidera segmentu.

Dzięki zwiększeniu mocy auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia i prowadzi się z większą dynamiką, co odgrywa kluczową rolę zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas podróży po drogach szybkiego ruchu. Napęd o nazwie Hybrid 130 trafi do wersji GR SPORT oraz Premiere Edition jako standard, przy czym dotychczasowy układ o mocy 116 KM będzie oferowany w nowym Yarisie równolegle.

Nowoczesny pakiet bezpieczeństwa Toyota T-Mate

Z uwagi na różnorodne innowacje z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i biernego obecna generacja modelu Yaris jest stawiana za wzór w swojej klasie. Misją marki jest likwidacja wypadków drogowych, stąd wykorzystywanie kompleksowego zestawu systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy oraz parkowania Toyota T-Mate. W najnowszym Yarisie pakiet Toyota T-Mate jest standardowym wyposażeniem, a jego funkcje zostały rozbudowane i ulepszone, w tym o najnowszą generację Toyota Safety Sense.

Nowy system multimediów wraz z modułem transmisji danych (DCM) umożliwiają Toyocie aktualizację wybranych funkcji pakietu Toyota Safety Sense i multimediów over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Pliki są pobierane w czasie jazdy, a instalacji nowego oprogramowania dokonuje kierowca w dowolnym momencie.

Znaczny wzrost liczby wykrywanych niebezpieczeństw na drodze jest efektem pracy nowej kamery oraz radarów o lepszych parametrach. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może dzięki temu wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a nawet rozpoznać większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta, są to na przykład piesi, rowerzyści czy motocykliści. Udoskonalono także układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który swój debiut miał swego czasu właśnie w Yarisie, a teraz zyskał możliwość równoczesnego wykrywania nadjeżdżających pojazdów na dwóch sąsiadujących ze sobą pasach oraz przejeżdżających rowerzystów i samochody włączające się do ruchu.

Jedną z nowych funkcji systemu Toyota Safety Sense jest tłumienie przyspieszenia uruchamiające się w sytuacji ryzyka zderzenia z poprzedzającym autem. Kiedy auto jedzie z niską prędkością kolizji pomaga uniknąć układ Proactive Driving Assist (PDA). Wspomaganie hamowania umożliwia łagodne zwalnianie w momencie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia zbliżając się do zakrętu lub wolniej jadącego pojazdu z przodu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania odpowiedzialne za rozpoznawanie zakrętów i pomoc w wykonaniu manewru w sposób płynny.

Kiedy kierowca zasłabnie, a aktywowany jest system LTA, uruchomi się nowy układ Emergency Driving Stop System (EDSS). W przypadku wykrycia braku ruchu kierownicą przez określony czas oraz niedotykania pedału hamulca i przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nawet wtedy nie nastąpi żadna reakcja, auto bezpiecznie zatrzyma się samo, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.

Pakiet Toyota T-Mate zawiera także opcjonalny układ Safe Exit Assist (SEA) ostrzegający przed otwarciem drzwi w razie ryzyka uderzenia w nadjeżdżający z tyłu pojazd lub rowerzystę oraz układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypominający o sprawdzeniu tylnych foteli przed opuszczeniem pojazdu.

Nowy Yaris jest ponadto wyposażony w ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC) o znacznie szybszej reakcji i naturalniejszym działaniu. Na przykład Yaris będzie łagodniej wytracał prędkość, gdy przed niego wjedzie inny samochód. Kierowca ma też możliwość ustawienia większego dystansu od auta poprzedzającego, a układ redukcji prędkości w zakręcie aktywuje się nieco wcześniej. Tempomat posiada także funkcję niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony, natomiast system Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control jest odpowiedzialny za pomoc kierowcy w powrocie na pas ruchu z odpowiednią prędkością i przy zachowaniu odpowiedniego dystansu od pozostałych aut.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) wykrywa teraz, czy kierowca próbuje ominąć zbliżającą przeszkodę lub inny pojazd, wyłączając odpowiednio wcześniej ostrzeżenie. Z kolei układ rozpoznawania znaków (RSA) jest w stanie po jednym kliknięciu dostosować prędkość auta do tej na znakach.

Doskonalsze multimedia

Nowa Toyota Yaris otrzymała nowe cyfrowe zegary, które w zależności od wersji mają rozmiar 7 cali lub 12,3 cala, a także wzbogacony o nowe funkcje system multimedialny z ekranem o przekątnej 9 lub 10,5 cala, przy czym w obu przypadkach są to największe wyświetlacze w segmencie.

Cyfrowe zegary wyświetlają najważniejsze informacje oraz grafiki w dobrej jakości, dzięki czemu czytelność jest dobra w każdych warunkach oświetleniowych. Ich układ oraz wygląd można samodzielnie dopasować do własnego gustu, wybierając jeden z czterech trybów: Smart, Casual, Sporty oraz Tough. Wyświetlacz o przekątnej 7 cali jest standardowym wyposażeniem w wersji Comfort, a 12,3-calowy w wersjach Executive, GR SPORT i Premiere Edition.

System multimedialny Toyota Smart Connect posiada szybki oraz intuicyjny interfejs, a także standardową nawigację w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym. Do systemu zalicza się ponadto inteligentny asystent głosowy reagujący na komendę „Hej Toyota” i rozumiejący naturalną mowę ludzką.

Yaris łączy się bezprzewodowo ze smartfonami za pomocą interfejsów Apple CarPlay® lub Android Auto™, natomiast aktualizacje oraz nowe funkcje systemu multiemediów mogą być dodawane over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.

Cyfrowy kluczyk ułatwiający dostęp do auta

Nowy Yaris jest pierwszym modelem wyposażonym w cyfrowy kluczyk, który dzięki połączeniu z aplikacją MyToyota i kompatybilnością z systemami Apple i Android ułatwi dostęp do auta aż pięciu użytkownikom za pomocą smartfonów. Może on otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez konieczności wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. Dzięki cyfrowemu kluczykowi aplikacja MyToyota zyskała na funkcjonalności, umożliwiając zdalne otwieranie i zamykanie auta, obsługę układu klimatyzacji, a także włączenie świateł awaryjnych w celu znalezienia auta na zatłoczonym parkingu.

Yaris w wersji Premiere Edition

Premiera nowego Yarisa to także debiut specjalnej wersji Premiere Edition z pełnią możliwości nowych elementów wyposażenia. Samochód będzie dostępny po raz pierwszy z lakierem Neptune Blue w połączeniu z czarnym dachem. Niebieski motyw pojawi się ponadto wewnątrz auta na przeżyciach foteli oraz listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczków drzwi. Dodatkowo Yaris Premiere Edition otrzyma nowe, 17-calowe felgi aluminiowe o maszynowym wykończeniu oraz będzie dostępny w dwóch innych dwukolorowych wariantach z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic.

W wersjach Comfort oraz Style zobaczymy nowe, pięcioramienne felgi aluminiowe ze srebrnym lub maszynowym wykończeniem, a w kabinie – nowy wzór tapicerki. Wszystkie wersje będą dostępne z nowym lakierem Juniper Blue.

Toyota Yaris zachowała komplet cech budowy czyniących ją bestsellerem w segmencie B. Wykorzystanie platformy GA-B wpływają na lepszą dynamikę i zwinność. Kompaktowe wymiary zewnętrzne przy jednoczesnym szerokim rozstawie kół i osi skutkują doskonałym prowadzeniem i niezwykłą przestronnością kabiny. Manewrowanie w ciasnych miejscach ułatwiają krótkie zwisy z przodu i z tyłu, a minimalny promień zawracania wynoszący zaledwie 5,2 m (przy 16-calowych kołach) daje swobodę poruszania się zarówno w mieście, jak i na parkingu.

Wnętrze wyróżnia się minimalizmem, cechuje je wysoka jakość wykonania, a przestrzeń sprawia wrażenie samochodu wyższej klasy. Kabina jest przemyślana pod kątem komfortu i estetyki, obfituje w przyjemne w dotyku detale, takie jak miękkie wykończenie deski rozdzielczej i bocznych paneli drzwi. Szeroka konsola środkowa, umieszczone nisko zegary przed kierowcą oraz niewielka, sportowa kierownica nadają mu wyjątkowy charakter.

*Wszystkie dane techniczne są przed homologacją. Ostateczna specyfikacja pojazdu zostanie potwierdzona w momencie wprowadzania auta na rynek.

 

HYBRID 115

HYBRID 130

Napęd
Typ   3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów   DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i
Wtrysk paliwa   Bezpośredni, wielopunktowy
Pojemność (cm3   1490 1490
Łączna moc  KM/kW 116 / 85 130 / 96
Maks. moment obrotowy  Nm 141 185
Moc silnika  kW / obr/min 68 / 5500 68 / 5500
Maks. moment obrotowy silnika Nm / obr/min 120 / 3600-4800  120 / 3600-4800
Osiągi
Prędkość maks. km/h 175 175
Przyspieszenie 0-100 km/h s    
Zużycie paliwa
Średnio wg WLTP l/100 km 4,1-4,9 4,2-5,1
Pojemność zbiornika paliwa   36
Emisja CO2
Norma emisji spalin   EURO 6 AP
Cykl mieszany WLTP g/km 92-112 96-116
Podwozie
Przednie zawieszenie   Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie   Belka skrętna
Układ kierowniczy   Rack&Pinion
Maksymalny zakres   1,73 obrotu
Promień zawracania kół m 4,9
Promień zawracania karoserii m 5,2
Przód   Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski
Tył   Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski
Wymiary zewnętrzne
Długość mm 3940
Szerokość mm 1745
Wysokość mm 1500
Rozstaw kół przednich mm 1521 – 1531
Rozstaw kół tylnych mm 1518 – 1528
Rozstaw osi mm 2560
Przedni zwis mm 790
Tylny zwis mm 590
Bagażnik
Pojemność l 286
Masa
Masa minimalna kg 1110 1175
Masa maksymalna kg 1145 1180
Dopuszczalna masa całkowita kg 2065