W porcie Long Beach otworzono samowystarczalny energetycznie obiekt Toyota Logistic Services (TLS), który jest owocem współpracy Toyota Motor North America (TMNA) oraz firmy FuelCell Energy. Centrum logistyczne koncernu jest pierwszym na świecie, które działa w systemie „Tri-gen” wytwarzającym wodę, prąd i wodór z odnawialnych źródeł energii.
Celem partnerstwa TMNA z FuelCell Energy jest całkowita dekarbonizacja logistyki Toyoty w Stanach Zjednoczonych. Obie firmy podpisały umowę na 20 lat, a centrum działające w systemie „Tri-gen” jest pierwszym rezultatem tej współpracy. Obiekt został usytuowany w porcie Long Beach w Kalifornii, a do produkcji odnawialnej energii elektrycznej, wodoru oraz wody wykorzystuje biogaz. Jest to ogromne wsparcie dla największego w Ameryce Północnej centrum logistycznego Toyota Logistics Services (TLS), przez które rocznie przechodzi około 200 tysięcy nowych samochodów Toyoty i Lexusa.
Według wiceprezesa ds. zrównoważonego rozwoju i spraw regulacyjnych w Toyocie Toma Strickera projekt jest bardzo ambitny: „Celem naszej współpracy z FuelCell Energy było znalezienie zrównoważonych rozwiązań dla centrum logistycznego TLS w porcie Long Beach. Ten przełomowy obiekt pokazuje, że dzięki skalowalnej technologii opartej na wodorze redukujemy emisje i zmniejszamy obciążenia zasobów naturalnych”.
Port logistyczny w Long Beach jest pierwszym całkowicie bezemisyjnym obiektem Toyoty. Technologia ogniw paliwowych stosuje proces elektrochemiczny do wytwarzania energii elektrycznej, wodoru oraz wody użytkowej z odnawialnego biogazu. W tym celu wykorzystuje wydajny i wolny od spalania proces, który niemal nie emituje zanieczyszczeń do atmosfery.
Dyrektor generalny i prezes FuelCell Energy Jason Few dodaje: „Tri-gen to dowód, że energia oparta na wodorze może przynosić korzyści firmom, zapewniać bezemisyjny transport, wspierać poprawę jakości powietrza w najbliższej okolicy, zmniejszać zużycie wody oraz zapewniać natychmiastowe i długoterminowe korzyści dla środowiska”.
Logistyka Toyoty z czystą energią
Dzięki technologii „Tri-gen” zakład TLS w Long Beach codziennie jest zasilany 2,3 MW wygenerowanej energii, której nadmiar jest przekazywany do sieci Southern California Edison. Ponadto każdego dnia zakład jest w stanie wyprodukować do 1200 kg wodoru, który jest wykorzystywany do tankowania samochodów Toyota Mirai zasilanych ogniwami paliwowymi oraz wodorowych ciężarówek marki Kenworth.
Dyrektor generalny Portu Long Beach Mario Cordero stwierdził: „Nadszedł początek ery odnawialnego wodoru dzięki naszej współpracy z Toyotą i FuelCell Energy oraz ich innowacyjnym systemem Tri-gen”.
Codzienna produkcja zielonego wodoru generuje 5300 litrów wody wykorzystywanej do mycia samochodów przed przekazaniem ich klientom. Według szacunków, wpłynie to na ograniczenie zużycia lokalnych zasobów wody nawet o 1,9 mln litrów. System „Tri-gen” może także obniżyć emisję tlenków azotu (NOx) o 6 ton z korzyścią dla zdrowia i środowiska oraz zredukować emisję dwutlenku węgla o 9 tys. ton dzięki nowemu typowi zasilania. Co więcej, wodorowe ciężarówki używane w logistyce portowej mogą zmniejszyć zużycie oleju napędowego o ponad 1,6 miliona litrów rocznie.